نويسندگان

تقواى سیاسى ؛ یعنى هر کس که در کار سیاست است، سعى کند با مسائل سیاسى صادقانه و دردمندانه و از روى دلسوزى برخورد کند. سیاست به معناى پشت هم اندازى و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومى مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنى اداره‌ى درست جامعه؛ این جزو دین است. تقواى سیاسى، یعنى انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند ... «مقام معظم رهبری»

همگان واژه ی تقوا را بارها شنیده اند ودرپیرامون آن مطالب ارزنده وارزشمند را استماع ، مطالعه ویا تحقیق نموده اند و به نقش واهمیت آن در زندگی پی برده اند وباید گفت؛ حقیقت تقوا وهمچنین جایگاه آن در زندگی بر کسی پوشیده نیست.پیروزی واقعی از آنِ کسانی است که تقوارا بیش از همه رعایت می نمایندوبدان پای بند هستندوبرای کسب آن از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند، از نظر قرآن نیز تنها ملاک برتری انسانها از یکدیگر داشتن تقوا می باشد .آنچه قابل توّجه است آن است که ؛عدّه ای تقوا را تنها در پرهیز از تعدادی ازگناه وانجام پاره ای ازعبادات منحصر کرده اند؛ انجام فرایضی چون ؛نماز ، روزه، حج و... وترک محرماتی چون دزدی، حرام خوری و... ، اینها همه تقوا ست ولی همه ی تقوانیست.تقوا باید در همه امور محقق شود در اخلاق، در اقتصاد ، در اجتماع ، در سیاست ودر همه موارد زندگی، چرا که حسن عاقبت با متقین است.

در ادامه مطلب می خوانید...


درتقوای اقتصادی،به تمام مسایل مربوط به حلال وحرام ها توجه می شود،غارت اموال عمومی وچپاول بیت المال به عنوان جرم وگناه محسوب می شود، در تقوای اقتصادی غش در معامله وجود ندارد ،لقمه حرام بر سر سفره قرار نمی گیرد،عیب کالا پوشیده نمی شود و ...

درتقوای اجتماعی؛ حقوق دیگران پایمال نمی شود ، احترام به همنوع به حد اعلای خود می رسد، تکریم دیگران به عنوان یک ارزش دینی تلقی می شود، حق ضعیفان نادیده گرفته نمی شود،غنی در صدر وضعیف در دون قرار نمی گیرد.تنها ملاک برتری - با توجه به آنچه گذشت - درتقوا دانسته می شود. درتقوای اجتماعی دیگری بر خود برتری دارد، همسایه از همسایه آزاروستم نمی بیند و ...

واما درتقوای سیاسی روابط ومعادلات ومعاملات سیاسی تنها برای کسب رضایت الهی انجام می پذیرد ، تأیید ویا تکذیب بر اساس تقواوتکلیف الهی است نه مسایل شخصی وصرفاًسیاسی، حزب وگروه معنا ندارد، در تقوای سیاسی دین از سیاست جدانیست ،همچنانکه مقام معظم رهبری فرموده اند:«...وقتى سیاست از دین جدا شد، از اخلاق جدا خواهد شد، از معنویت جدا خواهد شد. در نظامهاى سکولار و بى‌‌‌‌‌رابطه‌‌‌‌‌ى با دین، اخلاق در اغلب نزدیک به همه‌‌‌‌‌ى موارد، از بین رفته است. حالا یک وقت استثنائاً در جائى یک عمل اخلاقى دیده بشود، این ممکن است؛ استثناء است. وقتى دین از سیاست جدا شد، سیاست می شود غیر اخلاقى، مبنى بر همه‌‌‌‌‌ى محاسبات مادى و نفع‌‌‌‌‌طلبانه....»

آنچه مهم است انجام وادای وظیفه دینی وانسانی است،در تقوای سیاسی فرد- یا افراد- در طلب وکسب قدرت وجاه نمی کوشد،برای رسیدن به اهداف خود از ابزار ووسایل صحیح ودرست بهره می برد.از اخلاص در عمل دریغ نمی ورزد.در بر خورد با غنی وفقیر، با افراد آشنا وناآشنا با کسانی که دارای پست ومقام وجایگاهی دارند وکسانی که محروم از نام ونان می باشند یکسان ودر چارچوب وضوابط دین وقانون عمل می نماید؛ در تقوای سیاسی « وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَیَاطِینِهِمْ » وجود ندارد ،هرآنچه هست تدبیر اموراست ،همراه باصداقت وصداقت..!.

وجان کلام در سخنان ولی امر مسلمین:«پایه‌ى همه‌ى خیرات در جامعه، تقواست. تقواى فردى؛ یعنى هر کس بین خود و خدا سعى کند از جاده‌ى صلاح و حق تخطى نکند و پا را کج نگذارد. تقواى سیاسى؛ یعنى هر کس که در کار سیاست است، سعى کند با مسائل سیاسى صادقانه و دردمندانه و از روى دلسوزى برخورد کند. سیاست به معناى پشت هم اندازى و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومى مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنى اداره‌ى درست جامعه؛ این جزو دین است. تقواى سیاسى، یعنى انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند.

[ سه‌شنبه ٤ تیر ۱۳٩٢ ] [ ٦:٤۱ ‎ب.ظ ] [ سابقون ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

أللّهمَ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ سرِّالمُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلمُک
صفحات اختصاصی
امکانات وب
وصیت شهدا مهدویت امام زمان (عج)

دریافت کد